icon
Linkedin Facebook Instagram YouTube SoundCloud Twitter

“Tunne oma klienti” (KYC) põhimõte ja vajadus

21. apr. 2025

Tihti puutume eriti finantsteenuste tarbimisel kokku sõnaühendiga „Know Your Customer“ ehk KYC. See akronüüm tähistab valdkonnas laialt levinud printsiipi, mille kohaselt peavad finantsteenuste pakkujad rakendama “Tunne oma klienti” põhimõtet. Selle eesmärk on tagada, et teenusepakkujatel oleks piisav informatsioon oma klientide omandisuhete, tegevuse, varade ning miks mitte ka tulevikuplaanide kohta. See on vajalik selleks, et mõista, miks klient üldse finantsteenuseid kasutab ning millised riskid sellega kaasnevad.

Loomulikult ei ole KYC rakendamine lihtne ega sirgjooneline – kliendi tausta uurimine võib osutuda keeruliseks. Vajalik info ei ole tihti kergesti kättesaadav, peitub maksumüüri taga või on lihtsalt kulukas. Samuti tekib küsimus, kust üldse infot otsida ja kui usaldusväärsed on kättesaadavad allikad.

Finantssektorile on KYC-põhimõtte rakendamiseks kehtestatud ulatuslikud regulatsioonid. Seetõttu on see kohustuslik nii uue kliendisuhte loomisel kui ka olemasoleva ülevaatamisel. Kuigi alati on võimalik kohustusi täita omal jõul, kasutatakse praktikas sageli erinevaid lahendusi, mis muudavad protsessi märgatavalt lihtsamaks. Võime isegi öelda, et kõik, kes KYC-ga tegelevad, on tänapäeval kokku puutunud tööriistade ja teenustega, mis aitavad neid kohustusi tõhusamalt täita.

Kuna KYC põhimõte eeldab arusaama kliendi taustast, on selle rakendamiseks vajalik asjakohane informatsioon. Tavaliselt jaotatakse see kolmeks põhikategooriaks:

  • klientide või nende nimel tegutsevate isikute tuvastamine;
  • kliendi tegevusvaldkond ja igapäevane äritegevus, sealhulgas arusaam rahaliste vahendite päritolust;
  • arusaam ärisuhetes kaasnevatest riskidest.

Sellise taustakontrolli vajalikkust põhjendatakse ennekõike rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise (AML/CTF) meetmena, kuid olulisel kohal on ka rahvusvaheliste sanktsioonide jõustamine. Kuna sanktsioneeritud isikud soovivad oma ärihuvid sageli varjatuks jätta, peab finantssektor tegema jõupingutusi nende huvide tuvastamiseks. Sageli peidetakse ettevõtte tegelik kontroll erinevate omandisuhete taha ning eriti oluline on leida lõplikud kasusaajad. See eeldab omandistruktuuri uurimist, mis võib osutuda keeruliseks, kui struktuuris leidub juriidilisi isikuid ja välisriikide kodanikke. Seetõttu võib tõhus taustauuringu tööriist osutuda asendamatuks.

Ka ettevõtted, kellele AML-regulatsioonid otseselt ei laiene, on sageli huvitatud äririskide maandamisest. Näiteks on uute äripartneritega koostöö alustamisel tavapärane teha taustakontroll, et veenduda, et ettevõte ei ole seotud pettuste, kriminaalse tegevuse või sanktsioonide all olevate isikutega. Selliste partneritega äri ajades võivad realiseeruda mitmesugused riskid – alates rahalistest kaotustest ja mainekahjust kuni trahvide või kriminaalsüüdistusteni. Seetõttu on oluline, et ettevõtted saaksid oma koostööpartnereid usaldada ning oleksid veendunud et ärisuhete loomine poleks mingil moel kahjulik.

Kuigi rahvusvaheliste sanktsioonide rakendamise üksikasjad ei pruugi olla kõigile igapäevaselt tuttavad, on üldteada, et sanktsioone peavad järgima kõik. Oma olemuselt on rahvusvahelised sanktsioonid poliitilised meetmed, mille eesmärk on mõjutada erinevate isikute, jurisdiktsioonide või organisatsioonide käitumist. Neid kehtestatakse osapooltele, kes on rikkunud rahvusvahelisi inimõigusi, õigusriigi põhimõtteid või riikide suveräänsust ja territoriaalset terviklikkust. Rahvusvahelised sanktsioonid on piiravad meetmed, mida kõik füüsilised ja juriidilised isikud peavad järgima. Neid kehtestavad tavaliselt rahvusvahelised organisatsioonid (nt Euroopa Liit, ÜRO) või riikide valitsused (siseriiklikud sanktsioonid või piirangud).

Ülaltoodud riskide maandamine eeldab ajakohast ja usaldusväärset teavet, mis võimaldab teha õigeid otsuseid ning teostada kehtestatud KYC-põhimõtete rakendamiseks vajalikke kontrolle. Usaldusväärse infoteenuse pakkuja kasutamine on üks viis, kuidas luua hästi toimivaid ja maandatud riskidega kliendisuhteid. Näiteks rahvusvaheliste sanktsioonide riskiga kliendi tuvastamiseks on vajalik vähemalt kahesugune info:

  • juriidilise isikuga seotud isikute ja omandistruktuuri tuvastamine;
  • lihtne ja usaldusväärne lahendus sanktsiooninimekirjade kontrollimiseks.

Täna on Creditinfol strateegiline partnerlus info saamiseks kahe ülemaailmse ettevõttega: LexisNexis Business Information Solutions B.V. ja Bureau van Dijk Editions Electroniques SRL, kes on globaalselt ühed suurimad ja usaldusväärseimad andmepakkujad.

Kohalikule turule mõeldes oleme Creditinfos välja töötanud erinevaid paindlikke lahendusi vastavalt erinevate turuosaliste vajadustele. Pakume nii veebiportaalis kui ka API-lahendusena võimalust pärida usaldusväärsetest andmeallikatest klientide äriandmeid (põhineb Bureau van Dijki andmetel) ning samuti kontrollida sanktsioonide, jälgimisnimekirjade või riikliku tausta olemasolu (põhineb LexisNexise andmetel).

Meie KYC-tooteportfell on pidevas arengus, sest klientide vajadused muutuvad ning me kohandame oma teenuseid vastavalt. Kui on huvi toodete vastu täpsemalt, siis võta meiega ühendust.

Postituse teema
×

Creditinfo Worldwide Operations

Please continue to our Group site or select a regional site from the list below.

Continue to Global Creditinfo site button