icon
Linkedin Facebook Instagram YouTube SoundCloud Twitter

Playcenter: mänguväljakute taaskasutus võimaldab edukalt eristuda

17. mai 2021

Playcenteri kasvu ja kestlikkuse taga on tegevjuht Argo Ralja sõnul eelkõige valitud strateegiad ning pidev arendustegevus. Samuti jätkuv turu võimalike arengute monitoorimine ning keskendumine oma tugevuste arendamisele.

Bahh! lõhkes laadaplatsil õhkbatuut, mis oli päev varem Hiinast Eestisse jõudnud. „Nii ta oli. Sellise piduliku avapauguga me 15 aastat tagasi oma tegevust alustasime. Nüüdseks on sellest loost saanud koomiline alguslegend, aga tol hetkel olime parasjagu ähmi täis. Olime oma kahte tellitud batuuti oodanud kolm kuud, et minna suure tuhinaga laatadele head raha teenima. Me ei jätnud ka seal siiski jonni: ostsime kalastustarvete müüjalt nõela ja nöörijupi ning saime hinge kinni pidades päeva õhtusse veeretatud. Mõlemad „rahamasinad“ viskasime pärast esimest päeva mõistagi minema,“ meenutab Ralja ja lisab, et sellest juhtumist said nad ühtlasi väga olulise õppetunni, mida järgivad tänaseni: lastetoodete valdkonnas on kõige olulisemad aspektid toodete kvaliteet ning turvalisus. „Ilma nendeta selles valdkonnas tegutseda ei saa,“ kinnitab Ralja. Kuni Playcenteri asutamiseni tegelesid vennad Argo ja Anar Ralja ühiselt mitme mängutoa haldamisega Tallinnas ja Viljandis, samuti õhkbatuutide rendiga. Ajapikku koondus fookus ja huvi rohkem mänguväljakute rendile, müügile ja hoolduse ning mängutubade planeerimisele. Sisemänguväljakute atraktsioonide tootmiseni jõuti pärast Playcenteri loomist 2013. aastal, välimänguväljakutega tegeletakse alates eelmisest aastast.

Kriisiolukordades on Playcenteri tiimi üks põhimõtteid olnud paindlikkus, uute lahenduste otsimine ning jätkuv arendustegevus. Ralja peab oluliseks igapäevast tööd loovas ja stimuleerivas keskkonnas, mis hoiab vaimu vaba ja strateegilise mõtte erksana. „Kriiside puhul saab määravaks see, millega on tegeletud enne kriisi – kuidas on hajutatud riskid, millised on varem kokku lepitud strateegiad ning kuidas on tagatud kogu meeskonna panus kriisist väljumiseks. Väikeettevõtete puhul on oluline ära kasutada võimet kiiresti ja paindlikult reageerida, leidmaks uusi lahendusi või lähenemisnurki. Näiteks eelmise majanduskriisi ajal sattusid raskustesse paljud meie edasimüüjad, misjärel võtsime sihiks olla rohkem nähtavad lõppklientidele. Nad leidsidki meid üles ja tookordse kriisi saime ületatud suhteliselt valutult,“ räägib Ralja. Aja jooksul on Playcenteri kliendiportfell muutunud järjest mitmekesisemaks: leidub nii eraisikuid kui ka riiklikke ja eraettevõtteid, nii kohalikke kui ka rahvusvahelisi firmasid. „Ka turgude mõttes pole me jäänud lootma vaid Eestile, vaid oleme otsinud Soomes ja teistes Balti riikides sarnaste vaadete ja kogemustega partnereid.“

Välironila

Ralja sõnul on hea atraktsiooni parim kombinatsioon selline, kus kohtuvad turvalisus ja ehe mängulust. „Meie lapsepõlves tähendas avalikus ruumis mängimine kas palli tagumist või hoovis vaibakloppimispuul kõõlumist. Kellel vedas, sai ronida mõne garaaži katusele ja sealt alla põõsasse hüpata. Sellistest ronimislinnakutest, liumägedest ja batuudialadest, nagu tänapäeval, ei osanud unistadagi. Kübeke lapsepõlve on meie töötajates säilinud muidugi tänaseni, sest ilma sisemise särata ei püsiks sellel alal kuigi kaua. Meil on aga tõesti nii, et mida aasta edasi, seda põnevamaks läheb – näiteks uue suunana kombineerime uusi ja korduvkasutusega elemente,“ kirjeldab Ralja.

Kuidas taaskasutusega eristuda

Kui Playcenteri sisemänguväljakute müügi ja rendi turuosa Eestis hindab Ralja ligikaudu 40%, siis taaskasutatud toodetest julgelt üle poole tuleb tegevjuhi kinnitusel Playcenterist. „See on tõepoolest üks meie tugevusi. Taaskasutuse tootegrupi tekitas elu meile aastaid tagasi ise. Soovisime kliendile müüa uut lahendust, aga tal olid senised atraktsioonid veel ees. Kuna mänguväljakute komponendid on võrdlemisi spetsiifilised ja kallid, siis oli kliendil neid iseseisvalt müüa keeruline,“ räägib Ralja. Playcenteri tiim otsustas vanad mänguvahendid kliendilt ära osta ning paigaldada uued. „See tehing sundis meid mõtlema, mida kasutatud komponentidega peale hakata, kas neid oleks võimalik restaureerida ja taaskasutada.“

Ettevõte on kordus- ja taaskasutuse integreerinud oma tegevustesse ning toodetesse mitmel kujul. Kui klient soovib mängualal teha muudatusi, pakub Playcenter võimalust kujundada olemasolev ümber või disainida selle asemele täiesti uus lahendus. „Uusi ja säravaid tooteid on valmis müüma kõik meie konkurendid, nii siseruumides kui õuealadel kasutamiseks. Üks kataloog on uhkem kui teine. Vähesed on aga valmis kaasa mõtlema ka keerulisemates ja personaalset lähenemist nõudvates olukordades, nagu kasutatud toodete parandamisel ja uuele elule aitamisel,“ märgib Ralja.

Siseronila

Korduskasutuse puhul antakse atraktsioonidele esmalt hinnang, kas ja milliseid neist oleks võimalik taastada. Seejärel vahetatakse välja taastamiskõlbulike atraktsioonide kuluvelemendid, viies need vastavusse kehtivate standarditega. Näiteks plastikust detailidel lihvitakse siledaks kriimud ja parandatakse augud. Välimänguväljakute puhul on levinud mooduseks vanadest autokummidest tehtud kummigraanulite kasutamine pehmete turvaaluste paigaldamisel. Turvalisust tagavate kuluvosade puhul, nagu turvavõrgud ja -matid, on Playcenteri põhimõte siiski kindel: need on alati uued ning selles osas mööndusi ei tehta.

Maailma ühe suurima taaskasutuses oleva sisemänguväljaku autor ja ainus mängunurkade rentija

Playcenteri tegevjuhi hinnangul pole toodete taaskasutus nende tegevusvaldkonda veel päriselt jõudnudki. „Samas olen kindel, et sellega hakatakse varem või hiljem tunduvalt rohkem tegelema. Meie jaoks tähendab taaskasutus nii suurema valikuvõimaluse pakkumist kui ka laiemalt mõistlikumat, keskkonnast hoolivamat ärimudelit. Kui uute toodete tellimise asemel saame kasutada kohapeal olevaid komponente, vähenevad nii tarneajad kui seeläbi ka ettevõtte tegevuse ökoloogiline jalajälg. Ühtlasi annavad taaskasutuslahendused kliendile võimaluse eristuvaks turundusstrateegiaks, sest taaskasutust peetakse kogu maailmas järjest olulisemaks,“ selgitab Ralja.

Taaskasutuse terviklahendus

Ralja kogemusel leidub aina enam kliente, kes julgevad valida taaskasutustooteid ka suuremates projektides. „Üks meie viimaste aastate mahukamaid sisetöid on olnud korduskasutuse sisemänguväljaku loomine Tallinnas T1 kaubanduskeskuses. Esialgu oli klient pisut kõhkleval seisukohal, kuid tulemust nähes üllatunud ja rahulolev. Kliendi sõnul sai Super Skyparki lahendus efektne, keskkonnasõbralik ja hinnatasemeltki soodsam kui konkureerivad lahendused. Super Skypark on meie hinnangul maailma suurim omataoline taaskasutuslahendus, kus on omavahel põimitud võrdses osas nii uusi kui kasutatud elemente, võttes seejuures arvesse ruumi asukohta, võimalusi ja eeldatavat kasutuskoormust,“ räägib Ralja.

Playcenteri teine eristuv tegevussuund on sisemänguväljakute ja -mängualade rentimine. „See võib tulla üllatusena, kuid mängunurkade rent pole Eestis täna veel laialdaselt levinud. Samas ei ole mõistlik teatud puhkudel lahendusi alati välja osta – saab näiteks hooaja kaupa rentida ja järgmisel aastal jälle uue lahendusega asendada,“ kirjeldab Ralja. Ta toob näiteks kingapoe, kuhu saab laste jaoks paigaldada hubase ja turvalise mängunurga, et vanemad saaksid rahulikult sisseoste teha. „Veelgi põnevam on, kui seal olevad atraktsioonid igal aastal vahetuvad – nii nagu vanemate tarbeks saabuvad igal hooajal poodi uued kingad, on lastel huvitav näha uusi mängunurga lahendusi. Nii et mängunurk äripinnal on meie meelest veel täiesti alakasutatud kliendimagnet: restoranid, kohvikud, hotellid, spaad, kaubanduskeskused ja kõik teised avalikud asutused, kuhu täiskasvanud tulevad koos lastega, võiksid mängunurki paigaldada palju julgemalt,“ selgitab Ralja ja lisab, et sageli valivadki kliendid selliseid kohti just mängunurga olemasolu või selle kvaliteedi järgi. „Hea sõna levib vanemate seas kiiresti. Lapsesõbralikkus ja toreda kogemuse pakkumine toimib omaette turundusvõtte ning konkurentsieelisena.“

Mängunurk kaupluses

Meeskonda tuleb usaldada

Playcenteris on ettevõtte omanikud kaasatud igapäevasesse tegevusse, võttes osa ka kliendisuhete loomisest ja hoidmisest. „Meie kontori inimesi võib näiteks sageli kohata paigaldustel. Meid on vähe ja seepärast peame toimima ühtse meeskonnana, tegutsedes ühise eesmärgi nimel, kuigi vastutusalad eesmärkide saavutamisel on erinevad. Arutame, vaidleme ja otsustame koos. Kui eksime, siis ka koos. Olen seda meelt, et spetsiifilised, ülemäära piiravad kontrollimehhanismid ei taga edukust, pigem pärsivad seda,“ nendib Ralja.

Playcenter on horisontaalse juhtimismudeliga ettevõte, kus töötajatele on antud palju vabadust, alustades tööaja planeerimisest kuni koostööpartnerite valimiseni. „Meil pole ka puhkusepäevade arv kuidagi paika pandud – igaüks otsustab ise, kus või millal ta oma tööd teeb. On oluline, et töötajad mõistaksid ettevõtte põhiväärtusi ja eesmärke ning tunnetaksid oma rolli nende täitmisel. Oma töötajate otsuseid tuleb austada ja usaldada. Kui usaldus on olemas, siis kõik muu on juba lihtsamini saavutatav,“ tõdeb Ralja.

Uuri ettevõtte kohta lähemalt

Playcenter Facebookis

Postituse teema